Nedrans otur!


I Söndags kom jag hem ifrån Peace and Love festivalen i Borlänge, efter fem dagars hundsnack (Åkte dit med endast hundfolk) var hundträning ett måste för min del – Inte då, jag drog istället på mig en feting förkylning och kan inte ens prata.
För att Selma inte ska bli totalt understimulerad fick hon igår simma på Hundpoolen AB och idag kom min bror Leo över för att ta Selma tills jag blivit friskare.

Himla dålig timeing för att vara sjuk, den här veckan ska vi på Österåkers hundungdom ha läger och idag skulle jag åkt och hejat på Nathalie Isacsson när hon tävlar agility.

Nåja, ska försöka få lite teoretiskt gjort nu när jag är sjuk. Ska skriva lite på freestyleinstruktörsexamen, planerar lite saker med Nathalie för All dogs cancan och letar border collie kennlar.
Har även anmält mig för kurs (utan hund) för Richard Curtis. Ska bli jätte kul och kan tänka mig att jag kommer bli inspirerad i överflöd. Skoj! Någon annan som ska dit?

Annonser

16 svar

  1. jag ska dit 🙂 fast med hund

    06 juli 2010 kl. 15:33

    • Jag vill också dit med hund. Men det ser inte ut som om jag har råd med det 😦

      07 juli 2010 kl. 08:23

  2. Har du funderat på någon bc kennel hitills? Kul med hundköp!
    MVH

    06 juli 2010 kl. 18:05

    • Helen Wibom

      Jag har kontaktat tre st kennlar hittills. Men de är så svårt att få ett tycke för många via hemsidor, även fast man hört talas om dom av andra. Så tips tas gärna emot haha! 😉
      Jakten fortsätter..

      07 juli 2010 kl. 10:26

      • Min uppfödare funderar på att ta kull på samma föräldrar som min bc kille kommer ifrån.
        Detta förhoppningsvis i höst. Hon är väldigt seriös! Och det må jag säga, att jag kunde inte ha fått en bättre uppfödare än henne! Har bott hos henne en dag för att kunna valla och jag är välkommen när jag vill. Hon hjälper oss privat med vallningen och är berädd att sätta igång säbyholm innom vallningen. Hon gör allt för sina valpköpare.
        Valpträff är det alltid ca ett år efter leverans och då vallas det, tränas och snackas.
        Hon har själv ca 150 tackor men ska utöka besättningen nu.
        Hon kom 3:a i nöt SM 2009 (eller om det inte var 2010?) och är jäkligt aktiv innom vallningen. Däremot ser hon helt att man vallar lite grann med sin hund.
        Jag vallar ju inte överdrivet mycket men min kille är jäkligt stabil i alla fall.
        Uppfödaren ifråga är ”valldrevet’s” och det är viktoria Fornander som står för kalaset. Tyvär har hon ingen hemsida men hon nås på mail: viktoria.fornander@hotmail.com (om jag minns rätt nu …)
        Du kan även se bilder på min prins på http://www.herdingdogs.se
        Men får jag fråga, harde du tänkt att valla med din kommande hund?
        MVH

        07 juli 2010 kl. 15:49

        • Helen Wibom

          Jaha, vad kul 🙂 Hur många kullar har hon haft? Vet du hur de andra i kullen blev?
          Gör hon någonting annat med sina hundar än vallning?
          Tvinga henne att skaffa hemsida 😉 haha!

          Självklart har jag tänkt valla (godkänt vallhundsprov är ett absolut minimum för mig) och Agnes och jag har flertalet gånger diskuterat om att skaffa mark och får ihop när jag skaffar mig BC. Annars skulle jag nog se mig om efter någon annan ras 🙂

          07 juli 2010 kl. 16:30

          • Puh, vad lättad jag blir.
            Jag blir så fruktansvärt förbannad på folk som skaffar Border Collies och inte vallar med dom.
            Jagvet inte hur många kullar hon haft tidigare, just nu har hon 8 hundar som hjälpter till på gården om jag inte miss fel.
            Jag har träffat dom andra hundarna varav 2 st inte vallade utan tränade innom brukset. Men även dessa var stabila! Hela kullen har fått mamma Chris Temperament, Riktigt sociala valpar!! Sedan har föräldrarnas vallning fördelats mellan valparna. Min hund valla ganska intensivt men är fortfarande lugn och sansad medans hans syster är som en liten vessla. Henne får man sätta stopp på istället ;D
            Viktoria tränar inget annat med sina hundar då hon har en gård att ta hand om. Så jag tror inte tiden finns. Däremot tränar hennes 12 åriga dotter hundarna i agility, om jag inte minns fel.

            Svara på kommentaren jag fick i bloggen ang. freestyle:
            Jo, det verkar himla kul. Jag var VERKLIGEN jätte inne på att komma ut på tävlingsbanan innom detta innan jag 1) fastnade innom lydnaden, agilityn och vallningen och 2) Ben klarar inte av att hantera freestylen. Tyvär men det är sanningen. Det var då jag bestämmde mig för att lägga enr allt det där. Det är jätte tråkigt jag vet, och sedan har jag själv försökt sålla bort sporter som bara ska användas som aktivering. Dit hörde freestylen. Därför att jag kan fan inte .. dansa eller röra på mig alls. Som jag skrivit så ser det mer ut som ett stelt lydnadsprov med en överambitiös border collie. Nej det ser inte all bra ut …. Sedan ser jag sporten som en paus underhållning … typ inte som en tävlingsgren. Vi får väl se om vi dyker upp på kurserna då men antar att det bara blir genomgång och inlärningsmetoder av rörelserna? Sånt är jag inte intresserad av då jag praktiskt taget vet hur man lär hunden att tex. sitta fint och sedan bearbeta det så att hunden kan arbeta på avstånd osv. Jag har ett problem innom denna sport, och om jag ska gå på kurs så ska det vara av den anledning stt få hjälp. För Ben kan många rörelser, de vanligaste i alla fall. och vi kan sätta ihop ett helt program men mitt hjärta klarar inte av det.

            07 juli 2010 kl. 17:09

            • Helen Wibom

              Haha, jo. Men alla är ju nybörjare någon gång 🙂 Och detta kan jag definitivt erkänna att jag är inom vallningen. Dock med en massa vilja att lära mig.

              Våra nybörjar kurser går väl kortfattat ut på att man ska bli startklar för klass I. Vi försöker ha 50% praktiskt och 50% teoretiskt. Sedan blir det ju alltid så i slutändan att man får anpassa sig lite efter hur pass erfarna deltagarna på kursen är. Senast vi hade kurs på säby fick vi höja snäppet lite mer än vad vi förväntat oss.

              Låter som att du skulle kunna behöva ett snack med Agnes 😉
              Hon har ju själv fått brottas med Pelle inom freestylen och de har slutat med goda resultat.

              Jag är också en sån som känner mig som en flodhäst som leker med en fjäril när jag kör freestyle. Men så mycket som jag skrattar så är det värt det 😀

              Självklart passar ju dock inte freestylen alla, precis som vilken sport som helst. TROTS att den är så individanpassad 🙂

              07 juli 2010 kl. 17:28

              • Ja, visst går det att jobba på om jag hade den motivationen till det. Men det är ju just det. Jag tränar jäkligt mycket agility nu, vallning blir det så ofta vi hinner och lydnad slängs in där emellan. Freestyle blir som någon bi-aktivering. Alltså något som tas på sidan av. Är man hemma och sjuk och inte kan gå ut och träna – ja då är det ju prefekt att sitta på sitt rum och lära hunden nya tricks som kan användas innom freestylen oavsett om man har tävlingsambitioner innom detta eller inte.
                haha, ja Bens problem är inte så himmla lätta. Han gör tonvis med överslagshandlingar, såsom tugga frenetiskt, äta gräs, skälla och stress nivån höjs ju radikalt.
                Och det roliga är att han skilljer på lydnad och freestyle. Jag kan träna lydnad i 20 minuter och om jag sedan säger ”backa” eller ”om” då sprängs han.
                Men ja, vi får se. Han var ju likadan innom agilityn men här har jag lärt mig att hantera hans stress. Så nu går det skit bra för oss.
                Och ang det där med agnes. Jag ogillar skarpt att kasta mig in i en kurs där jag inte vet hur instruktören arbetar. Dennes metod ska helt enkelt vara anpassad efter min hund som individ och ingen annat. Så negativ förstärkning, fungerar inte alls till exempel. Skrammel – skulle aldrig tillämpa detta på min hund. Har testat, första och sista gången.
                Och vad jag förstått så använder sig agnes väldigt mycket av tillämpade föremål som förstärker hunden på något sätt. Exempelvis vattenspruta eller skrammel. Jag är en sån person som väldigt gärna vill analysera innan vi börjar arbeta istället för att bara ”bestaffa” tills beteendet är helt utplånat.
                Till exempel vet jag att en kompis till mig gick en av agnes vardagslydnadkurser. Hennes hund gjorde utfall och hon blev ombedd att skrammla. Jag menar, i detta fall skulle jag först prata om problemet. Vad ligger bakom detta? Jo, osäkerhet (i denna hunds fall). Och på en osäker hund skulle jag välja att bygga upp självkänsla och säkerheten innan man tar till andra metoder.
                Men ja, nu vet jag ju inte hur hon jobbar och det gör det inte värt (tycker jag)att lägga ner pengar på en kurs bara för att man ”tror” att denna är givande. Att chansa är inte min grej. (haha, ja – jag är rätt kräsen när det gäller instruktörer!!)

                07 juli 2010 kl. 17:53

  3. Helen Wibom

    Ja, precis. Det finns ju alltid annat att syssla med så då är det klart att de känns onödigt att lägga ner energi på en sport som inte tycks passa en själv 🙂

    Just i det här fallet menade jag inte vardagslydnad, utan hur ni ska få träningen att fungera. Detta tycker jag är vitt skilda saker.
    Sen har jag ingen aning om Agnes agerande i det fallet du påstår, hur eller varför. Det är något du får ta med henne.
    Men jag skulle långt ifrån påstå att alla hennes lösningar går ut på skrammel eller vattenspruta. Men när hon använder detta är det inte för ”bestraffning” utan för släppa hunden från sin låsta reaktion så hon kan avleda den till en annan.
    Men som sagt, kan absolut inte säga vad, hur eller varför hon gjorde de hon gjorde med det fallet och i vilket fall var det inte i vardagslydnads-syfte jag tyckte du skulle samtala med Agnes. 🙂

    Just för dessa missuppfattningar vet jag att Agnes också har velat som sjutton inför att ha vardagslydnadskurser över huvudtaget..
    Hon har i vilket fall hjälp mig med mitt stressade nervvrak i hennes vardagslydnad och jag kan inte tacka hennes nog för hur långt Selma har kommit tack vare henne 🙂
    Men smaken är som baken och tur är väl de! 🙂

    07 juli 2010 kl. 18:36

  4. Ja, somsagt så vet ju inte jag hur hon arbetar – därför grundar jag mina åsikter på vad jag hört. Jag vet inte ens vem hon är och har aldrig sett henne arbeta 🙂 Så jag har INGET att säga om henne. Förutom att hon verkar väldigt duktig. Men vad brukar era kurser kosta?
    Nej nej, såklart drar jag pararellen där emellan (vardagslydnad och träningsupplägg), men det var ett exempel – det ända exemplet jag kan ta eftersom att jag inte har någon erfarenhet alls när det gäller henne.
    Och varför jag drog det exemplet var för att mer visa vilken uppfattning jag fått av henne. Och därefter kan jag ha helt fel. Och då är det helt upp till mig om jag är berädd att fortsätta tro detta.
    Ja, det är lätt somsagt att dra egna slutsatser – tills man blir bevisad motsatsen 😀
    Ja, jag var intresserad av hennes kurser förut när dom skulle vara på skolan men just den perioden då dom var så hade jag inga pengar, så jag blev tvungen att sryka mig i sista sekund. Efter det har jag gått och väntat på nytt kursutbud 😀 Men vad erbjuder ni för kurser?
    MVH

    07 juli 2010 kl. 19:11

    • Helen Wibom

      De vi har på säby är tävlingslydnad, vardagslydnad, heelwork to music och freestyle. Nybörjar- och fortsättning- i mån av intresse.
      Utöver dessa kurser arrangeras det valp- och unghundskursen fast på ÖHU, eftersom säby inte tar emot hundar under 1 år.

      Priset för i höst har ännu inte diskuterats, så vill inte chansa utifall att vi ändrar.
      Men så fort höstterminen drar igång ska intresselappar sättas upp på säby och då ska ju även priset stå. Så det är ju bara att hålla utkik 😉

      07 juli 2010 kl. 20:13

    • Agnes Mohlin

      Hej Isabelle!
      Jag vet inte vilken hund du talar om då jag instruerat för flertal med utfallsproblem på Säby.
      Men som Helen säger så använder jag skrammel eller vatten för att bryta hundens tunnelseende eller blockering. För att därefter ge hunden en uppgift att göra.
      Höstens kurser skissas för närvarande. Och jag kommer att hålla flertal på Säbyholm.
      Det kommer att bli vardagslydnad (grund och fortsättning) , freestyle (grund och fortsättning), tävlingslydnad, privatlektioner och ett föredrag om rasval.
      Priset kommer troligen ligga på 500 kr för en 8-timmars kurs, vilket är mycket rabatterat för Säbys elever (ligger normalt på 800-1,200 kr).
      MVH / Agnes

      09 juli 2010 kl. 08:23

  5. Hej Agnes!
    Ang Fodret så har jag pratat med Annie. Jag har funderat på Orijen och det tyckte hon var en bra idé.
    Och ang. valpfodret. Han gick på det tills han var 1 år och någon månad då han började gå ner i vikt rejält. Då bytte vi till Doggy Active. Men jag ska ta tag i det där snarast och börja byta foder. För det är ju väldigt viktigt!
    Jag har hört mycket bra om Eukanuba! Ska överväga det där och prata med vetrinär om vad som är bäst för Ben.
    Är tävlingslydnadskursen inriktad på klass 1 eller är det rent allmänt? Är riktigt sugen på den då vi fastnat lite i lydnaden …

    09 juli 2010 kl. 18:59

    • Agnes Mohlin

      Nybörjar kursen är för att komma igång med lydnaden och då klass I. Vi går igenom samtliga moment samt en del tävlingstänk och regler.
      Fortsättningskursen är för de som gått grundkursen eller behöver finslipa momenten i klass I samt början på klass II, med de nya momenten.

      10 juli 2010 kl. 13:09

  6. På fredag sounds perfect! ;D

    18 juli 2010 kl. 15:23

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s